Programma

Hoogmoed – Van de 7 hoofdzonden is Superbia de ergste en de eerste, alle andere zonden komen uit deze hoogmoed voort. Toch was de Vroegmoderne funeraire cultuur van de Romeinse elite doordrongen van het tentoonspreiden van de deugden van de overledenen. Je kan je afvragen of dat niet eigenlijk Superbia in optima forma is. Voor pausen en vorsten werden onder meer rijkelijk gedecoreerde katafalken opgericht waarop de lof van de eronder geplaatste overledene werd bezongen. Kunsthistorica Minou Schraven zal ons langs deze tijdelijke bouwsels leiden, die misschien wel te karakteriseren zijn als vergankelijke Superbia.

Hebzucht – Machtsbeluste politici, inhalige maffiabazen, hebzuchtige ambtenaren, gierige bankiers en gretige graaiers, niets dat de Eeuwige Stad sinds haar oprichting in 753 v. Chr. niet heeft gezien. Hebzucht, een van de zeven zonden, speelt ook vandaag de dag nog een rol in de hoofdstad van il Bel Paese. Op de Nacht van Rome zal niemand minder dan Jarl van der Ploeg, correspondent in Rome voor de Volkskrant, ons een inkijkje geven in de hedendaagse vormen van hebzucht in het centrum van de Italiaanse macht.

Lust – Liefde en lust liggen dicht bij elkaar, en in Rome nog net iets dichter. Geen volk dat het liefhebben zo tot kunst verheven heeft, als de Italianen, en nergens komt de spanning tussen liefde en lust beter naar voren dan in poëzie. Tijdens dit (ont)spannende onderdeel leest Piet Gerbrandy (Universiteit van Amsterdam) klassieke en moderne poëzie voor waarin Romeinse liefde en lust centraal staan.

Jaloezie – Al vanaf jongs af aan begeren we wat een ander heeft of wensen we dat een ander datgene niet had. Jaloezie zit ons letterlijk in de genen, maar misschien wel net een beetje meer in de genen van de voetbalgekke Romeinen. Minimaal tweemaal per jaar komt het tot een hoogtepunt tijdens Il Derby della Capitale. De haat, nijd en jaloezie tussen AS Roma, de Giallorossi, en SS Lazio, de Biancocelesti, is werkelijk ongekend. Tijdens de Nacht van Rome worden we meegenomen naar deze tweestrijd die veel meer omvat dan de liefde voor een voetbalclub alleen.

Vraatzucht – Geen bezigheid waar de Italianen zich liever aan wijden dan eten. Maar staat die passie voor eten ook gelijk aan vraatzucht? Of zijn het toch vooral de toeristen die geen maat kunnen houden en zich daar schuldig aan maken? Wat zijn eigenlijk de hoofdzonden als het op de Italiaanse keuken aankomt? Pizza Hawaii en de Maggi roerbakpasta carbonara (zelf toevoegen: spekjes, champignons en lente-ui), of  juist de Italianen die elk beetje verandering schuwen? Charlotte en Onno Kleyn laten op de Nacht hun licht hierover schijnen.

Woede – Boos worden kunnen de Romeinen als geen ander. Dat zien we in de geschiedenis van Rome terug: die is getekend door strijd, ruzie en de klassieke vendetta. Maar soms kan de woede ook een deugd worden: zonder een flinke portie furie en verzet zou er nooit iets veranderen. Maartje van Gelder (Universiteit van Amsterdam) neemt ons mee naar het vroegmoderne Rome en belicht beide kanten van de medaille.

Luiheid – Acedia lijkt een lichte zonde. Luiheid of gemakzucht zijn soms ook wel een comfortabele staat van zijn. Maar op welk punt worden luiheid en gemakzucht van een comfortabele deugd tot een nalatige zonde? In onze academische wereld lijkt Luiheid de moderne onderzoeker vreemd. Toch is het dit beeld waar onderzoekers in de geesteswetenschappen zich vaak tegen moeten verdedigen. Welk nut heeft het onderzoek in de humaniora nog voor onze hedendaagse samenleving? Tijdens de Nacht van Rome zullen enkele toponderzoekers van Nederlandse bodem je meenemen in de verrassende wereld van hun Italiaanse en Romeinse onderzoek en laten zien wat wij gemakzuchtigen hiervan kunnen leren.