KNIR kenniscarrousel

Tijdens het kenniscarrousel vertellen verschillende KNIR-alumni in  sneltreinvaart  over  hun  onderzoek en  hun  verblijf  aan  het  KNIR.

Eline Verburg studeerde Archeologie (RMA) aan de Universiteit van Amsterdam en verdiepte zich in de Etruskologie aan de Università di Bologna. In 2018 won ze het Rijksmuseum van Oudheden Stipendium waarvoor ze aan het KNIR onderzoek deed naar de Corazzi collectie. Deze verzameling van Etruskische oudheden werd in de vroege 18e eeuw bijeengebracht door Galeotto Ridolofini Corazzi in zijn geboortestad Cortona in Toscane. In 1826 werd deze collectie aangekocht door Caspar Reuvens, de toenmalige directeur van het Rijksmuseum van Oudheden, waar de collectie zich tot op de dag van vandaag bevindt. Met behulp van verschillende archieven in Rome en Florence heeft Eline de ontstaansgeschiedenis van deze collectie onderzocht.

Jelle van de Graaf studeerde Geschiedenis in Utrecht en volgde daarna de master Eternal Rome aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn scriptie schreef hij over Grand Tours naar Rome in de achttiende eeuw, met als case study de Nederlandse reiziger Hendrik Fagel. Net als veel Grand Touristen dineerde Fagel graag met welgestelde Romeinen en andere reizigers, maar op andere gebieden bleek hij juist geen typische Grand Tourist te zijn. Voor deze scriptie deed Jelle in maart/april 2017 onderzoek aan het KNIR in het kader van het Scriptielab. Momenteel is hij echter met iets heel anders bezig: Jelle is namelijk werkzaam als junior onderzoeker bij de stichting WO2 Gelderland, waarvoor hij zich verdiept in egodocumenten uit de Tweede Wereldoorlog. 

Matisse Huiskens rondt momenteel de onderzoeksmaster Art Studies af aan de Universiteit van Amsterdam. In Rome deed hij onderzoek naar de naoorlogse kunstwereld van eind jaren ’50 tot begin jaren ’70. Hoofdrollen zijn weggelegd voor drie locaties waar in die tijd tentoonstellingen werden georganiseerd: de Galleria Nazionale d’Arte Moderna, de Galleria L’Attico en de Parcheggio Borghese. Een rode draad die door de tentoonstellingen loopt is een grote belangstelling voor kunst uit de Verenigde Staten. Echter, zowel de presentatie als interpretatie van Amerikaanse kunst is in die tijd niet eenduidig. Kunstcriticus Cesare Vivaldi merkte toen al op: “Ma quale America?”

Hadewijch Zwart volgde de bachelor Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar master Cultuurgeschiedenis van Modern Europa aan de Universiteit Utrecht richtte ze zich voornamelijk op erfgoed. Voor haar scriptie onderzocht ze de omgang met het culturele erfgoed van de Romeinse limes in Nederland. Deze vroegere grens van het Romeinse Rijk liep dwars door het huidige Nederland, al zijn er vandaag de dag vrijwel geen zichtbare resten bewaard gebleven. Toch staat de limes binnenkort hopelijk op de Nederlandse UNESCO werelderfgoedlijst als erfgoed van unieke en universele waarde. Van maart tot mei 2017 maakte Hadewijch  op het KNIR onderdeel uit van de eerste editie van het scriptielaboratorium. Momenteel werkt ze als webredacteur voor Historici.nl en is ze communicatiemedewerker bij het KNHG waar ze onder andere de Historicidagen 2019 organiseert.